01. Číslo

Jak jsem se stala neviditelnou

 [mk]

„To bude čtyřicet pět korun, máte kartu ClubCar-“
Čas se zastavil. Upřímně, ne že bych si někdy dělala iluze, že pokladní v Tescu jsou žhaví kandidáti na rallye, ale aspoň tak průměrná rychlost Windows95 by měla být podmínkou k přijetí. Sleduji pohled paní prodavačky, mířící někam trochu výše, než jsou moje oči. (Oprava: nesleduji, protože to není fyzicky možné. Místo toho tedy bleskovým užitím sinové věty vyvozuji, že míří na moje čelo. Netleskejte tak nahlas.) Tak po dvou vteřinách se zorientuji. „Je to takový experiment,“ usměju se na paní pokladní, když zase začne vykazovat známky života. Nevím, jestli odvětila něco v aha smyslu, ale jestli ano, udělala to spíš automaticky, než že by mi odpovídala. Jsem totiž neviditelná.

Nebo aspoň skoro. Když se na mě podíváte, vidíte čtverec, který se vznáší v časoprostoru. (Pokud se tedy díváte zepředu. Ze strany čtverce obvykle viditelné nejsou.) Umím mluvit. Někdy i chodím a jím. (Jím častěji.) Taky hodně dýchám. Ale když se na mě podíváte, vidíte hlavně ten ohraničený centimetr a půl čtvereční. Ten je viditelný dost dobře.

Na lidech je krásné, že každý je jiný. A tak se někdo po „probuzení“ prostě podívá jinam. (Mudlové.) Někdo se usměje zpátky. A někdo se zeptá. (Vědci! Naděje!) Tolik úsměvů, jako když jsem byla neviditelná, mi nikdo nikdy neopětoval. Vážně – když zrovna nemáte den, načmárejte si něco na čelo a uvidíte, jak to lidi potěší. (S některými obrazci možná uspějete ještě spíš než se čtvercem.) Nebo třeba když vás už – jako emancipovanou ženu – nudí být diskriminovaná svými přírodními dispozicemi.

Nutno podotknout, že mě osobně žádný z těchto důvodů nepoháněl.

Lidi jsou krásní. Zvlášť když jsou zmatení. Hlavně proto, že pak dělají věci, které by jinak neudělali – třeba spolu navzájem mluví.

 

 

Leave a Reply

